Blog untuk belajar buat duit online,serta tutorial tutorial yang membantu anda dalam kehidupan

Selasa, 18 Oktober 2011

Bukti Plato setuju dengan Pandangan Tun Mahathir

Plato (sekitar 427 S.M. - sekitar 347 S.M.) adalah ahli falsafah Yunani Klasik yang sangat berpengaruh, murid pada Socrates dan guru pada Aristoteles. Hasil kerjanya yang paling mashyur adalah Republik (dalam bahasa Yunani: Politeia, "negeri") dimana dia menguraikan garis besar pandangannya pada keadaan "ideal". Dia juga menulis 'Hukum' dan banyak dialog di mana Socrates adalah peserta utama.

Sumbangan Plato yang terpenting adalah ilmunya mengenai idea. Dunia fana ini tiada lain hanyalah refleksi atau bayangan daripada dunia ideal. Di dunia ideal semuanya sangat sempurna. Hal ini tidak hanya merujuk kepada barang-barang fizikal yang boleh disentuh dan dlihat, tetapi juga mengenai konsep-konsep fikiran, hasil buah intelek. Sebagai contoh, konsep mengenai "kebajikan" dan "kebenaran".

Salah satu perumpamaan Plato yang termasyhur adalah perumpamaan tentang orang di gua.

Menurut Plato kota muncul akibat pembahagian buruh, dan pembahagian buruh tidak boleh wujud tanpa ketaksetaraan semula jadi dalam kemahiran dan pelbagaian kehendak manusia. Beliau hendak menghalang perkaitan antara kelas pemerintah dengan kelas yang diperintah agar mengelak konflikt dalam masyarakat.

(Dari Wikipedia)

Dari segi muzik pula berikut adalah kata-kata beliau mengenai muzik

Music gives a soul to the universe, wings to the mind, flight to the imagination
and life to everything.

― Plato
Plato selalu menyebut tentang seni di dalam falsafahnya, ini menunjukkan beliau mempunyai minat di dalam seni, tetapi bukan kerana beliau amat menyukai seni tetapi kerana beliau khuatir dengan kuasa doktrin yang ada pada seni tersebut.

Di dalam 'republic' baginya dunia yang ideal adalah dimana seni dan muzik haruslah sentiasa mendapat kawalan yang ketat dan tidak harus ada pembaharuan di dalam kesenian dan muzik.Kerana baginya seni dan muzik boleh menyebabkan masyarakat yang ideal seperti yang tertulis dalam republic tidak mampu dilaksanakan kerana seni dan muzik boleh mempengaruhi pemikiran dan tingkah laku masyarakat.

Penulis juga sedikit sebanyak bersetuju dengan falsafah beliau kerana muzik dan seni boleh mempengaruhi sesebuah masyarakat. Itulah sebabnya baru baru ini Tun Mahathir memberikan komen yang malaysia terlalu banyak menghasilkan filem hantu, yang mana bagi beliau ia boleh merosakkan pemikiran orang-orang melayu pada masa ini. Pengarah filem pada pandangan penulis harus mempelajari falsafah seni sebelum menghasilkan sesebuah filem, barulah hasil seninya ilmiah dan membantu membangunkan masyarakat.

berikut adalah dokumentari tentang 'Republic'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan