Blog untuk belajar buat duit online,serta tutorial tutorial yang membantu anda dalam kehidupan

Ahad, 25 Disember 2011

Falsafah zen dalam muzik Minimalism.

Minimalism adalah suatu gerakan dimana membawakan konsep less is more di dalam hasil seni mereka. Ini termasuklah seni muzik, seni lukis dan reka serta senibina. Minimalism juga digunakan oleh Steve Job di dalam rekaan produk-produk Apple. Di dalam bidang muzik minimalism dipeloropi oleh Philip Glass, steve reich dan Terry Riley. Muzik minimalism adalah counter movement untuk gerakan serialisn serta 12 tone yang menggunakan muzik yang complikated.
Jika anda mendengar muzik minimalism anda akan perasan yang muzik seperti ini mempunyai motif serta melodi yang berulang ulang dan chord progression yang digunakan selalunya adalah yang biasa digunakan di dalam muzik-muzik popular.Namun terdapat falsafah di dala muzik minimalism. Minimalism menggunakan falsafah zen di dalam penciptaan muzik mereka. berikut adalah Prinsip-prinsip utama zen yang diterapkan ke dalam muzik:

* Letting go of attachment – to our possessions, because they don’t define who we are. Everything we own will one day be lost, stolen, broken, donated, outdated, sold or thrown away.

* Our happiness – because it’s not derived from the things we own and our suffering shouldn’t be defined by the things we do not own.

* Mindfulness – being aware of the consequences of consumerism and materialism and always wanting more and more. Also, being mindful of our choices, such as the thing we do buy. Focus – on what is important and essential to our lives.

* Kindness and compassion – spending less time taking care of our things, or working in order to gain more, and instead using that time more wisely to develop our relationship with others or using the money to help those in need.

jadi prinsip ini digunakan di dalam muzik minimalist yang menjadikan muzik ini unik.

* Letting go of attachment – tidak menggunakan chord progression yang kompleks serta tidak tidak terikat dengan form atau rules didalam komposisi seperti yang terdapat dalam muzik serial serta 12 tone, hanya muzik yang mudah tetapi indah didengar

* Our happiness – muzik yang mempunyai keindahan tersendiri tanpa perlu terikat serta mengikut muzik jenis lain.

* Mindfulness –fokus kepada sesuatu motif serta melodi di dalam muzik kemudian melodi itu diulang serta dikembangkangkan untuk menjadi lagu. Ini melawan arus muzik kontemperori klasikal yang mahukan muzik yang semakin kompleks mengikut peredaran zaman.

* Kindness and compassion – tidak terlalu terikat dengan falsafah muzik sehingga menjadikan muziknya tidak dapat diterima oleh kebanyakan orang seperti muzik 12 tone dan serialism. Muzik seharusnya menenangkan jiwa dan bukan semata-mata untuk mengikut falsafah komposernya sahaja.

berikut adalah contoh muzik minimalist:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan